Kongres Kobiet

Wolność, Równość i Siostrzeństwo! to hasło IX Szkolnego Kongresu Kobiet.
Tematem tegorocznego spotkania była sytuacja kobiet, nie tylko we współczesnym świecie. Szukałyśmy korzeni naszych problemów, przyjrzałyśmy się życiu naszych prababek oraz wymaganiom stawianym współczesnym kobietom. Zastanawiałyśmy się jak te wymagania społeczne, obecne szczególnie w mediach,

Sympozjum językowe

W dniu 28 września odbyło się w naszej szkole kolejne Sympozjum językowe. Prelegenci z klas humanistycznych trzecich i czwartych przygotowali referaty na interesujące współczesną młodzież tematy i zagadnienia językowe. Oto tematy referatów i ich autorzy:

Dzisiaj w naszej szkole odbyła się kolejna edycja sympozjum językowego. Co z tą kulturą? Co z tym czytaniem? – to pytania, które stanowiły przedmiot debaty panelowej. Uczniowie mówili, dlaczego dzisiaj tak mało ludzi czyta książki. Wskazywali zmiany obyczajowe, a także rozwój cywilizacyjny jako czynniki wpływające na głębokie przemiany w społeczeństwie. Wiele wypowiedzi oscylowało, co nie jest dziwne, wokół lektur szkolnych i niechęci do ich czytania.

 

Celem sympozjum jest przede wszystkim rozwijanie kompetencji i zainteresowań szeroko pojętą humanistyką.

Zależy nam także na mobilizowaniu uczniów do pracy nad doskonaleniem umiejętności językowych w sposób rozumowy.

Sympozjum organizowane jest corocznie, jednak każdej edycji przyświeca inny tematyka.

Poprzez różnorodną tematykę sympozjów pragniemy uwrażliwiać młodych użytkowników języka na piękno ojczystego języka i jego poprawność.

 

sympozja

 

Zapraszamy do zapoznania się z FOTOREPORTAŻAMI relacjonującymi kolejne edycje:

2012 rok - temat: Jak mówić, żeby być zrozumianym.

2013 rok - temat: Pleonazm i tautologia, czyli masło maślane.

2014 rok - temat: Onomastyka, czyli po prostu nauka o nazwach.      Galeria zdjęć - kliknij.

2015 rok - temat: Funkcje języka, rodzaje stylizacji i środki stylistyczne w literaturze.      Galeria zdjęć - kliknij.

2016 rok - temat: Dlaczego język polski jest tak diabelnie trudny?      Galeria zdjęć - kliknij.

2017 rok - temat: Czy to jeszcze język polski?      Galeria zdjęć - kliknij.

2018 rok - temat: całkowicie dowolny :-)       Galeria zdjęć - kliknij.

2019 rok - Tydzień Języka Polskiego     Galeria zdjęć - kliknij.

2020 rok - temat: Co z tą kulturą? Co z tym czytaniem?       Galeria zdjęć - kliknj.

2021 rok -  Piękno i poprawność naszego języka.     Galeria zdjęć - kliknj.

2022 rok - Jak ważną częścią każdego narodu i świadectwem jego istnienia jest jego język.    Galeria zdjęć - kliknj.

 

 

Kolejny raz w naszej szkole odbyło się sympozjum językowe. Było nieco w innej formie i bardzo się podobało. Wykład inauguracyjny pt. Dlaczego język polski jest tak diabelnie trudny? wygłosiła Marta Rudnicka z IIIc. A potem były wystąpienia uczniów, którzy mówili o modzie w języku, o slangu młodzieżowym i o wpływie mediów na język współczesnego człowieka. Piękny poetycki język wyśpiewała Pamela Stroszain wykonując dwa teksty liryczne. W trakcie sympozjum odczytano trzy wiersze, które zostały wyłonione w trakcie turnieju jednego wiersza, przeprowadzonego we wszystkich klasach. Były to wiersze oczywiście o języku. Jednak największym hitem okazał się występ Kacpra Ossowskiego z IIIc, który bardzo dynamicznie wykonał parafrazę utworu ACDE pod własnym tytułem „Jadę na Hel”. Oj, tego występu długo nie zapomnimy, ale mamy nadzieję, że językowe porady też pozostaną w pamięci.

Zdjęciaw naszej galerii.

 

We wtorek 20 października odbyło się w szkole IV Sympozjum Językowe.

Spotkanie otworzyła wicedyrektor szkoły pani Krystyna Łuczycka. Przypomniała, że to już po raz czwarty młodzież człuchowskiego liceum i zaproszeni goście dyskutują na temat różnorodnych zjawisk językowych. W poprzednich latach analizowano m.in. zjawiska frazeologiczne i wynikające z ich niepoprawnego stosowania błędy, zjawiska związane z onomastyką (nauką o nazwach własnych), tendencje i zagrożenia wynikające z zapożyczeń z języków obcych oraz najczęściej spotykane błędy językowe.

W tym roku uczniowie analizowali funkcje języka, rodzaje stylizacji i środki stylistyczne w literaturze.  Pani Łuczycka przypomniała, jak ważne jest dbanie o estetykę i poprawność języka na co dzień, stosowność w zależności od sytuacji komunikacyjnej. Język jest naszą wizytówką. „Powiedz coś do mnie, a powiem ci, kim jesteś” – te słowa stały się już mottem człuchowskiego sympozjum.

Wykład inauguracyjny  wygłosiła dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 w Człuchowie, polonistka,  pani Jolanta Lisek, która omówiła najczęściej spotykane błędy w naszym języku.

Następnie prelegenci- tegoroczni maturzyści, zaprezentowali swoje wystąpienia na następujące tematy:

1. Magdalena Zajączkowska z kl 3a - „Parabola i sposób jej ukazania w literaturze”.

2. Monika Staszewska  z kl 3b -„Funkcje języka w tekstach”

3. Agnieszka Ginter z kl 3a -„Erystyka- sztuka prowadzenia sporów”

4. Daria Kasperowicz z kl 3a -„Gesty i mimika w komunikacji”

5. Dorota Orlikowska z kl 3a -„ Funkcje języka w prasie i mediach”

6. Katarzyna Łukaszuk  z kl 3c -„Zapożyczenia językowe- moda czy konieczność”

Do grupy prelegentów - licealistów dołączyli gimnazjaliści z klasy drugiej. Cztery uczennice: Agata Hrycikowska, Wiktoria Kowalik, Zuzia Pietrzak i Karolina Lemańczyk  zaprezentowały słuchaczom zjawisko stylizacji językowych.

Gratulujemy doskonałych, dojrzałych wystąpień wszystkim prelegentom.

Sympozjum przygotowały polonistki panie Krystyna Łuczycka i Ilona Lichucka.

 

symp2015 symp2015 symp2015 symp2015 symp2015 symp2015 symp2015 symp2015 symp2015 symp2015 symp2015  symp2015

 

19 września odbyło się już po raz trzeci „Sympozjum językowe” w naszym liceum nad jeziorem. Tym razem przedmiotem badań stała się onomastyka, czyli po prostu nauka o nazwach. I to był tzw. strzał w dziesiątkę. Po raz pierwszy wśród licealistów wystąpili młodsi uczniowie z gimnazjum dwujęzycznego i widać było, że dobrze czują się przy tak dużym audytorium. Wszyscy przygotowali bardzo ciekawe referaty. Przedstawili aż 17 różnych tematów z zakresu onomastyki.

Dowiedzieliśmy się, skąd wzięły się nazwiska, także te kłopotliwe. Jak je odmieniać? To wcale niełatwe, przecież często ludzie mają kłopoty – odmieniać czy nie. Nasi uczniowie już to doskonale wiedzą. Było też o nazwach miejscowości, i o tym, które imiona są dziś popularne, a które nie i dlaczego. I tak najpopularniejsze imiona żeńskie dzisiaj to: Lena, Julia, Zuzanna, Maja, Zofia i Wiktoria. Wśród męskich najczęściej wybierane to Jakub, Filip, Kacper, Szymon, Jan. Ciekawe były prace dotyczące nazw polskich restauracji, barów i pubów. Czy bar „Pod psem” albo bar mleczny „Karaluch” czy kawiarnia „Cafe Lura” skuszą klientów? W referacie o nazwach polskich klubów sportowych obok prawie zabawnych gier słownych jak np. „Kujawy Kozy”, „Tatrzani Wrzeszczyna” czy „Herkules Trzebuska” znalazły się swojskie „Koral Dębnica” i „Znicz Ględowo”. Wesoło zrobiło się, kiedy w referacie o nazwach zespołów muzycznych, pojawiły się takie nazwy jak „Mocz tenora”, „Masturbator”, „14 sznytów King Konga” czy „Zbuntowany kaloryfer”. Uczniowie sprawili się na piątkę. Szczególne podziękowania kierujemy do pani Jolanty Lisek, która wygłosiła wykład inauguracyjny, oczywiście dotyczący onomastyki. Mamy już kilka tematów do kolejnego przyszłorocznego sympozjum. Tym razem cel został osiągnięty. Uczniowie zainteresowali się dziedziną, która powszechnie uważana jest „za nudy narodowe”. Wkrótce zostanie wydany I biuletyn materiałów po sympozjum z tekstami wygłoszonych referatów.

Zdjęcia - w naszej galerii.

 

Po raz drugi w Liceum Ogólnokształcącym im. St. Czarnieckiego odbyło się sympozjum językowe dla klas humanistycznych. Celem sympozjum jest przede wszystkim rozwijanie kompetencji i zainteresowań szeroko pojętą humanistyką. Spotkanie rozpoczął wykład – Integracja językowa na Pomorzu po II wojnie światowej. Gwary z różnych regionów Polski. - przygotowany przez p. Teresę Dudę. Potem nastąpiły referaty uczniów. Było o pleonazmach i tautologii, o wpływie innych języków, szczególnie angielskiego, na współczesny język polski.

Interesujące były wyniki ankiety przeprowadzone w szkole na temat stosowania wulgaryzmów przez młodzież. Okazało się, że najczęstszą przyczyną mówienia „brzydkich” wyrazów jest chęć odreagowania stresu. Niepokojąca wydaje się postawa, którą najczęściej wskazywali ankietowani, pytani jak reagują, kiedy ktoś przeklina. Otóż, większość po prostu udaje, że nie słyszy. Najczęściej używane wulgarne słowo to k…… Uczennice, które przygotowały to badanie, zakończyły swoje wystąpienie apelem o nieużywanie wulgaryzmów, argumentując, że przeklina tylko ten, kto nie ma nic mądrego do powiedzenia i cechuje go ubóstwo językowe.

sympoz2013 sympoz2013 sympoz2013 sympoz2013 sympoz2013 sympoz2013 sympoz2013sympoz2013

 

sympoz2012

Wykaz osiągnięć naszych uczniów. Wykazy sporządzone w podziale na lata szkolne.

Osiągnięcia

Zestawienie realizowanych lub współrealizowanych przez szkołę projektów.

Projekty

Podpisane przez szkołę wielopłaszczyznowe porozumienia o współpracy.

Współpraca

Uroczystości, akcje, imprezy, konkursy - organizacja życia szkolnego.

Organizujemy

W GALERIACH

Pomiar smogu