UE

Co to jest CLIL?
W skrócie: CLIL czyli Content and Language Integrated Learning to uczenie się słówek i gramatyki „przy okazji”. Lekcje opierają się na temacie wziętym z prawdziwego życia, nie na wymyślonym dialogu czy tekście przeładowanym wybranym czasem. Przykładem takiego tematu może być np. od poczwarki do motyla, pierwsza podróż na księżyc, skąd bierze się empatia albo jak komunikować się w biznesie. Wszystko zależy od poziomu i wieku ucznia.

 

Oznacza to, że angielskiego uczysz się tak jak polskiego, kiedy to dziadek opowiadał Ci o motylach a pani w klasach 1-3 opowiadała Ci o tym w jaki sposób poczwarka staje się motylem. Wtedy uczyłeś się tego po polsku. Na angielskim metodą CLIL nauczysz się tego po angielsku, w taki sam sposób, jak uczyłeś się jako dziecko.

Lekcja CLIL oznacza, że oglądasz filmik z National Geographic, BBC, czytasz fragment artykułu psychologicznego i tak dalej. Najczęściej zajęcia opierają się na autentycznych materiałach, co oznacza, że słyszysz wyrażenia autentycznie używane przez Anglików i Amerykanów, a nie zdania wybrane przez autorów podręcznika i przypisane akurat do rozdziału piątego Twojej książki.

CLIL to połączenie motywującego tematu z językiem

Jak naucza się słownictwa w CLILu?

Priorytetem jest oczywiście nauczenie się o temacie jako takim, czyli np o planetach. Język jest jakby w drugiej kolejności, ale nauka słownictwa jest kluczowa. Oznacza to, że CLIL jest sposobem na sukces kiedy jest połączony z uczeniem się języka. Dlatego właśnie ważne jest to, żebyś nauczył się nazw, podstawowych pojęć i wyrażeń, dzięki którym będziesz w stanie opowiadać o zachodzących procesach.

Jak naucza się gramatyki w metodzie CLIL?

Na zwykłym angielskim temat gramatyczny jest tematem przerabianego unitu w książce. Masz wypisane konkretne przykłady i zdania. W klasie CLIL uczymy tylko języka, którego akurat będziemy potrzebowali na lekcji. Wygląda to raczej jak nauka wyrażeń niż nauka gramatyki i zdań. Nie oznacza to, że niczego się nie nauczysz. Wręcz przeciwnie. Gramatykę poznasz intuicyjnie i przy okazji. Jeśli okaże się, że z czymś jest problem, to nauczyciel zwróci na to uwagę i powtórzy reguły. Nie stracisz jednak z oczu najważniejszego, czyli tematu lekcji.

Dlaczego CLIL jest sposobem na sukces (Twój i Twoich uczniów!)

W klasie CLIL ważne jest/ są:

  • interakcje między grupą i nauczycielem ale też między samymi uczniami- dyskusje;
  • współpraca między uczniami -dużo prac grupowych
  • kreatywne myślenie – rozwiązywanie problemów, oferowanie rozwiązań
  • rozwijanie wiedzy o tym, jak się uczysz
  • wspinanie się po szczeblach Taksonomii Blooma (dogłębne zrozumienie tematu)
  • budowanie wiedzy stopniowo – nauczyciel wspiera uczniów przez stopniowe wprowadzanie w temat i słownictwo tak, aby uczniowie mogli być jak najbardziej samodzielni;
  • CLIL różni się od zwykłej nauki angielskiego przede wszystkim tym, że w tej metodzie uczniowie poznają język aby móc się uczyć tematu zajęć/ przedmiotu (muzyki, matematyki itp).
  • Na zwykłych zajęciach angielskiego uczysz się języka po to, by móc go używać w przyszłości: oo, wyrażenia X mogą Ci się kiedyś przydać, kiedy będziesz w sytuacji Y. Kujesz bo w przyszłości może Ci się to przydać (nie musi!). W CLILu uczysz się tych konkretnych rzeczy, bo ich potrzebujesz od razu. Opisujesz rzeczy dookoła Ciebie, rozmawiasz na tematy, które Cię interesują i jesteś tak pochłonięty tematem zajęć, a język staje się niezbędnym narzędziem do zgłębiania wiedzy z innych dziedzin.

Wykaz osiągnięć naszych uczniów. Wykazy sporządzone w podziale na lata szkolne.

Osiągnięcia

Zestawienie realizowanych lub współrealizowanych przez szkołę projektów.

Projekty

Podpisane przez szkołę wielopłaszczyznowe porozumienia o współpracy.

Współpraca

Uroczystości, akcje, imprezy, konkursy - organizacja życia szkolnego.

Organizujemy

W GALERIACH

Pomiar smogu